måndag 24 januari 2011

Den ultimata hemmafru krisen

Länge, länge har jag gnällt över min städerska som så snällt kommer hit varje fredag för att underlätta mitt redan ganska lättsamma liv. Hon städar inte som hon ska, hon kommer för sent, hon förstår inte engelska. Ja, mitt gnällande visste inget slut. Så när hon kom i fredags så tänkte jag ta tag i det hela och visa att jag är en mycket professionell arbetsgivare och berättade på bästa engelska, i vanlig svensk manér, att jag skulle uppskatta ifall hon möjligtvis skulle kunna städa aningens lite bättre. Hon förstod absolut ingenting (det var ju det där med den bristfälliga engelskan) så det slutade med att jag fick säga det rent ut:
"Myo clean very bad. Mia not happy!" Då förstod hon, fnissade lite och lovade sedan att bättra sig.

Glad och nöjd åkte jag iväg för att utföra lite ärenden (nöjd eftersom somliga av er kommer kanske ihåg min värdelösa städerska i Luxemburg som pratade i telefon i 4 timmar när hon var hos oss... och som jag sparkade genom att ge en fet bonus (?!) så en klar förbättring här.)
Just när jag gick där i godan ro så får jag ett sms av företaget där min städerska jobbar, där de skriver att Myo har sagt upp sig och att de ska skicka en ny till mig och de undrar vilken dag jag vill att den nya ska komma. Jag kastade mig på telefonen och ringde företaget: för att få klarhet. Jag förklarade att hon var hemma och städade hos mig just nu!! Oups, jaha, vi försöker ringa henne, fick jag till svar sen ringer vi tillbaka till dig. Men var snäll och betala inte en städerska som vi inte har skickat ut (?!?!?!!)

Jag kände en viss oro så jag kastade mig i en taxi för att försäkra mig om att allt var som det skulle. Hemma städade Myo som aldrig förr. Jag frågade henne om hon inte jobbade för företaget längre och hon erkände att hon hade slutat men att hon hade velat ha kvar mig som kund. Jag fick berätta för henne att det ju inte riktigt funkar så med tanke på försäkringar etc. Hon fick betalt för de timmar hon hade varit där och sedan fick hon gå. När jag ringde tillbaka till företaget (som fortfarande inte hade ringt mig) så frågade de om de kunde hjälpa mig med något. Det var droppen! Jag bad dem att inte skicka någon ny och att förklarade att de var väldigt O-professionella som inte hade meddelat mig om att min städerska hade slutat. Jag var sjukt nöjd när jag hade lagt på: tänk att jag kan vara så tuff och stå på mig! Tills jag insåg att jag inte längre har någon städerska... hmm. Måste jag alltså städa själv då? Hemska tanke.

1 kommentar:

  1. Oj, vilken tuffing du är! Bra jobbat.
    Hoppas att du får tag i en ny städerska - för jag antar att det är lite väl magstarkt att be Per städa... =)

    SvaraRadera